استراتژی سئو

استراتژی سئو تارگت بهترین کلمات و صفحات برای گوگل و کاربر شما

پست‌های وبلاگ نه تنها ترافیک طبیعی به سمت وب‌سایت هدایت می‌کنند بلکه می‌توان از آن‌ها برای جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل نیز استفاده کرد. این راهکار موجب می‌شود که افراد با علایق و خصوصیات متنوع به سمت کسب و کار شما جذب شوند. از کلمات کلیدی طولانی‌تان برای به وجود آوردن مطالب بلاگ یا صفحات وب که موضوعات خاصی را در ستون‌های مورد نظرتان توضیح می‌دهند، استفاده کنید. در واقع تمام کلمات کلیدی طولانی شما نهایتا یک خوشه را پیرامون موضوع یک ستون به وجود می‌آورند. تصور کنید می‌خواهید کسب و کاری مربوط به استخر شنا راه بیندازید و قصد دارید با نام Fiberglass Pool رتبه خوبی در موتور جستجو به دست آورید. این کلمه کلیدی کوتاه همان چیزی است که شما برای ارائه محتوای‌تان از آن استفاده می‌کنید.

چیزی که باعث می‌شود موتورهای جستجو مانند گوگل، قصد یک کاربر در هنگام جستجو کردن را بهتر درک کنند. قدم بعدی در استراتژی سئو به بهبود سایت از منظر سئو تکنیکال و داخلی اختصاص پیدا می‌کند. برای سئو تکنیکال لازم است که با کارشناس فنی سایت ارتباط تنگاتنگی داشته باشید، علاوه بر این تسلط خوبی بر ابزارهایی همچون سرچ کنسول گوگل داشته باشید. بررسی سرچ کنسول گوگل یا ابزار وبمسترتولز Ahrefs به شما دید خوبی در مورد مشکلات سایت و روش حل کردن آن‌ها می‌دهد. استراتژی سئو برنامه‌ای است برای ایجاد، بهینه‌سازی و ترویج محتوا برای بیشتر دیده شدن آن در نتایج موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر برای وب‌سایت.

برای رسیدن به آن، شما نیاز دارید برای پرسش‌های متداول کاربران، پاسخی در محتوای خود فراهم کرده باشید. برای شناسایی سوالات کلیدی کاربران خود کافی‌ست به نتایج جستجو بنگرید یا از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. امروزه، جستجوی آنلاین به اولین قدم بسیاری از افراد برای یافتن اطلاعات و محصولات مورد نیازشان تبدیل شده است. در این میان، وب سایت‌هایی که در رتبه‌های برتر نتایج جستجوی گوگل قرار می‌گیرند، شانس بیشتری برای دیده شدن و جذب مخاطب دارند. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند ساختار سایت شما را بهتر درک کنند و همچنین کاربران را به اطلاعات مرتبط هدایت می‌کند.

فهرستی از بهترین رقیبان تهیه کنید، به وب‌سایت آن‌ها سر بزنید و بررسی کنید کدام محتوا توانسته بیشترین میزان تعامل را از مخاطبان دریافت کند. هرچه مخاطب هدف کسب و کار را بیشتر و بهتر بشناسیم بهتر می‌توانیم استراتژی بازاریابی محتوایی را طرح‌ریزی کنیم. کاربر با محتوایی که با شناخت مخاطب هدف و بر اساس نیازهای او تولید شود بیشتر تعامل برقرار می‌کند. تعامل بیشتر احتمال تبدیل شدن «مخاطب راغب» (لید) به مشتری دست به نقد را افزایش می‌دهد. نظر به اینکه روش‌های بالا بردن سئو سایت گوناگون و در حال تغییر است، استراتژی سئو باید به صورت مداوم پایش و بهبود شود. با تحلیل داده‌ها و بازخوردها، اقدامات سئو باید در جهت افزایش رتبه و ترافیک طبیعی هدفمند تنظیم و اجرا شوند.

نخستین اهمیت تحلیل رقبا در استراتژی سئو سایت این بوده که شما را قادر ساخته تا تشخیص دهید رقبای اصلی شما در بازار چه افرادی هستند. در نتیجه از شناسایی رقبا می‌توانید تجزیه و تحلیل بیشتری جهت سنجش جایگاه آن‌ها در بازار انجام بدهید. با انجام این عمل، شما باید هم رقبای تجاری و هم رقبای آنلاین را شناسایی کنید. باید نوع محتوایی را که کاربر از آن استقبال می‌کند و به آن نیاز دارد شناسایی و بر اساس آن تولید محتوا کنید. گوگل محتوای باکیفیت و باارزش را تشخیص می‌دهد و صفحات مختلف وب را بر اساس آن رتبه‌بندی می‌کند. برای ارتقای سرعت بارگذاری وب‌سایت می‌توانید از ابزارهای رایگانی مثل Google Pagespeed Insights استفاده کنید.

در واقع تمرکز ما به جای اینکه بر روی بهتر بودن از رقبا باشد، باید روی رفع نیازهای کاربران و خلق تجربه خوب برای آنها باشد. نقاط قوت و ضعف آنها را آنالیز کنید و ببینید که از چه استراتژی هایی در سئو استفاده می کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا از رقبا پیشی بگیرید و در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کنید. برخی از آنها به دنبال افزایش فروش هستند و برخی دیگر مانند سایت‌های خبری به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستند. سایتهایی که حالت پلتفرم دارند بیشتر با هدف برندسازی کار سئو انجام می‌دهند. بنابراین شناسایی اهداف در سئو اهمین بسیار بالایی دارد و اولین قدم از طراحی استراتژی است.

الگوریتم‌‍‌های جستجو که توسط شرکت‌‌های موتور جستجوی گوناگون توسعه داده شده‌‌اند، با توجه به فاکتورهای مختلفی از جمله محتوا، لینک‌‌های داخلی و خارجی، کلمات کلیدی، سابقه وب سایت و دیگر فاکتورها، صفحات وب را در نتایج جستجو قرار می‌‌دهند. برای بهبود سئو وب‌سایت و کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو، لازم است تا استراتژی سئو مشخصی داشته باشیم. استراتژی سئو سایت باید بر تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی محتوا، لینک سازی داخلی و خارجی، بهبود سرعت بارگذاری صفحات و موارد دیگر متمرکز شود. در این مقاله به آموزش تدوین استراتژی سئو می‌پردازیم و توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید برای وب‌سایت خود یک استراتژی جامع تدوین کنید. همانطور که اشاره کردیم، استراتژی سئو یک برنامه جامع و کامل است که با هدف افزایش میزان ترافیک ارگانیک وب سایت و ارتقا رتبه آن در صفحه نتایج جستجو تهیه و تنظیم می‌شود. استراتژی سئو به فرآیند بهینه سازی محتواهای سایت بر اساس موضوع نیز اشاره دارد که احتمال قرار گرفتن آنها در صفحه نتایج جستجو را افزایش می‌دهد.

در پایان باید گفت که تدوین استراتژی سئو زمان‌بر بوده و نباید انتظار دیدن نتایج خوب در کوتاه‌مدت را داشته باشید. پس سعی کنید با استفاده از این روش‌ها، از همین امروز موفقیت آینده خود را تضمین کنید. در نهایت هم باید تعداد موضوعاتی که شما برای هر صفحه ستون در نظر گرفته‌اید با نیازهای کسب و کار شما تطابق داشته باشند. این امر در استراتژی سئو موجب می‌شود که مشتری راحت‌تر شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کند. شما می‌توانید لیستی 10 یا 15 تایی از کلمات کلیدی کوتاه که مرتبط با کسب و کارتان هستند یا فکر می‌کنید توسط کاربران جستجو می‌شوند را تهیه کنید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله کاربردی ترین تکنیک های سئو رو هم مطالعه کنید که میتونه مکمل بسیاری خوبی برای این مطلب باشه.

برای درک بهتره این که استراتژی سئو سایت چیست باید گفت به صورت کلی تدوین استراتژی سئو سایت به معنی سازمان‌دهی و ارائه برنامه محتوایی اصولی و هدفمند بر اساس واژه‌های پرتکرار جستجو شده توسط کاربران است. در واقع طراحی استراتژی سئو با هدف جذب مخاطبان و کاربران بیشتر انجام می‌شود که در آخر باعث افزایش نرخ کلیک و کاهش نرخ پرش خواهد شد. با تدوین استراتژی سئو به سادگی برنامه و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سایت مشخص شده و زمان رسیدن به رتبه‌های بالا در گوگل کاهش پیدا می‌کند. تحقیق کلمات کلیدی یا جستجوی کلیدواژه (Keyword Research) فرآیندی بوده که در آن به تحقیق کلمات محبوب نوشته شده توسط مخاطبان هدف در موتورهای جستجو مثل گوگل می‌پردازید. پس از آن از کلمات کلیدی به دست آمده، طبق یک استراتژی سئو تعیین شده در محتوای سایت به منظور افزایش رتبه در موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده می‌کنید.

برای درک بهتر و کامل‌تر از هرم سئو تقی مولوی، توصیه می‌شود به منابع اصلی و مطالب ارائه شده توسط ایشان مراجعه کنید. بهتر است به این نکته هم توجه کنید که سئو یک کار زود بازده نیست و ممکن است مدت های زیادی طول بکشد تا تمام تکنیک هایی که انجام داده اید، جواب بدهند و شما به نتایج دلخواه دست پیدا کنید. هرچند که اطلاع داشتن از ترافیک طبیعی سایت و رنکینگ های آن سودمند است ولی در واقع این ها معیارهای خیلی خوبی برای رسیدن به اهداف تجاری شما نیستند. وقتی اقدامات لازم را برای سئوی داخلی تمام محتوای پیج خود انجام دادید، نوبت به سئوی خارجی می رسد. همچنین اگر علاقمند هستید می توانید مقاله مربوط به سئو داخلی و سئو خارجی چیست را مطالعه فرمایید تا از تفاوت های این دو استراتژی در سئو با خبر شوید.

به‌طورکلی، داشتن یک استراتژی واضح سئو و اجرا شده برای بهبود تجربه کاربری سایت، هدایت ترافیک هدفمندتر، هدایت بهتر مشتری در قیف فروش و در نهایت دستیابی به اهداف تجاری شما ضروری است. همچنین برای شما 2 وبینار نیز در قسمت وبینارهای تکمیلی قرار داده‌ایم که به شما نحوه تدوین استراتژی سئو برای فروشگاه‌های اینترنتی و یک پروژه واقعی را آموزش می‌دهیم. بله؛ شما بعد از مشاهده ویدیوها و انجام تمرین‌هایی که در دوره می‌بینید، می‌توانید یک سند استراتژی سئو را طراحی کنید. هر چند که به مرور زمان و کسب تجربه در پروژه‌های متفاوت، مهارت شما افزایش خواهد یافت. ناگفته نماند که سئو سایت کار یک و دو روز نیست و زمان می‌برد تا تلاش‌هایتان به ثمر بنشیند و لازمه آن استمرار و رصد دستاوردها و نتایج و بهینه‌سازی آن‌هاست. به زبان خیلی ساده، تحقیق کلمات کلیدی یعنی پیدا و سوا کردن کلمات و عبارت‌هایی که کاربران درباره حوزه کاری شما جست‌وجو می‌کنند.

به‌نظر نمی‌رسد که گوگل به این زودی جایگاه خود را از دست بدهد ولی ممکن است کمپانی‌های بزرگ مثل اپل، برای ایجاد موتورهای جستجوی مخصوص خود سرمایه‌گذاری کنند. ورود رقبای جدی و بزرگ به این حوزه می‌تواند باعث بهبود و ارتقای بیشتر گوگل هم شود.خبر خوب برای فعالان حوزه سئو هم این است که کسب‌وکارها و برندهای بیشتری علاقمند به کشف راه‌هایی برای جذب مخاطبان می‌شوند. ابزارهای بهینه‌سازی محتوا می‌توانند به شما برای داشتن مطلبی باکیفیت که در رتبه‌های برتر گوگل قرار بگیرد، کمک کند. این ابزارها کلمات کلیدی، زیرعنوان‌ها، مترادف‌ها و حتی سوالات رایجی که ربات‌های کراولر موتورهای جستجو در هنگام انتشار یک محتوا به دنبال آن می‌گردند را شناسایی می‌کنند. تحقیق کلمات کلیدی جزو اساسی‌ترین کارها در سئو است؛ اما تکنولوژیNLP ، پیشرفته‌تر شده و هدف قرار دادن کلمات کلیدی تاثیرگذار، دقیق‌تر و پیچیده‌تر شده است. روزهایی که برای بهینه‌سازی لندینگ پیج‌ها و بلاگ‌پست‌های خود از یک کلمه کلیدی هدف استفاده می‌کردید، گذشته است.

در این سال‌ها با بیشتر شدن و توسعه کسب و کارها در فضای مجازی، مفهوم سئو برای سرمایه‌گذاران کاملا قابل درک شده است. اما تبیین استراتژی سئوی خوب هنوز هم برای برخی از افراد کمی مبهم و گیج‌کننده است. سئو (SEO) در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مباحث در امر دیجیتال مارکتینگ و افزایش مخاطب در سایت‌ها تبدیل شده است. برای موفقیت در به وجود آوردن یک سایت پرمخاطب ما باید به استراتژی سئو توجه کافی داشته باشیم. در همین رو ما تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله هرآنچه باید درباره استراتژی سئو بدانید، به شما ارائه دهیم. برای انتخاب لندینگ مناسب پیش از هر چیز باید انواع صفحات موجود در سایت‌های اینترنتی و کاربرد هرکدام را به خوبی درک کنیم.

از آن‌جایی که ما در سئو سه سطح داخلی، خارجی و تکنیکال سایت را بهینه‌سازی می‌کنیم، در تدوین استراتژی سئو هم باید اقدامات لازم برای هر سه نوع سئو را در نظر بگیرید. با شناسایی نیازها و دغدغه‌های مخاطب، می‌توانیم رفتار آنها را درک کرده و برای جذب آنها برنامه ریزی کنیم. شناخت مخاطب به ما کمک خواهد کرد تا در مرحله تحقیق کلمات کلیدی انتخاب های بسیار بهتری داشته باشیم. نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متن‌های بی‌معنی، تزریق بی‌خاصیت کلمات کلیدی در متن‌ها، ارائه‌ی لینک‌های بدون کاربرد، وادار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این دست بود. مثلاً اگر کسی عباراتی مثل «رستوران نزدیک من» یا «خدمات لوله‌کشی در تهران» را جستجو کند، سئوی محلی کمک می‌کند کسب‌وکارهای مرتبط در همان منطقه نمایش داده شوند.اما اگر جستجو به مکان خاصی مرتبط نباشد، مثل «چگونه غذا بپزیم»، تأثیر سئوی محلی کمتر است. به‌طور کلی، سئوی محلی بیشتر برای جستجوهایی مفید است که هدف‌شان یافتن خدمات یا محصولات در یک منطقه خاص است.

مطالعات اخیر که از دو و نیم میلیون کوئری جستجو شده صورت گرفته، نشان می‌دهد ویژگی «People also ask» برای حدود 48.6 درصد از جستجوها نمایش داده می‌شود. معمولا این ویژگی در قسمت بالای نتایج جستجو (حتی گاهی بالاتر از رتبه اول) قرار می‌گیرد و به همین خاطر هر سایتی علاقه دارد که محتوای خود را با استفاده از این فیچر مطلوب نتایج جستجو به رتبه‌های برتر برساند. در کل قسمتی از برنامه و استراتژی سئو سایت‌تان را به هرس محتواهای قدیمی که هیچ آورده‌ای برایتان ندارند اختصاص دهید. دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ مثلاً شاید این مقالات با اینتنت کاربران هماهنگ نیست، از نظر بصری جذاب نیست، خود متن محتوا ایراد اساسی نگارشی یا محتوایی دارد‌، یا شاید هم از نظر کیورد ریسرچ لنگ می‌زند. این پیشنهاداتی که گوگل می‌دهد، در واقع کلماتی هستند که توسط آدم‌ها زیاد جست‌وجو می‌شوند و می‌توانید به‌عنوان کلمات کلیدی حوزه کاری‌ خودتان روی آن‌ها حساب کنید. حتماً می‌پرسید از کجا بفهمیم مخاطب چه نیاز و دغدغه‌ای دارد که برایش محتوا تولید کنیم؟ جواب ساده‌ست؛ با کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمه کلیدی.

با کمک سئو در صفحه نتایج موتورهای جستجو در جایگاه بالاتری قرار می‌گیریم و در نهایت ترافیک و فروش بالاتری خواهیم داشت. برای شروع یک لیست 10 تایی از کلمات و عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات‌تان به وجود آورید. برای این کار می‌توانید از ابزاری نظیر Google’s Keyword Tool، Ahrefs، SEMRush  یا  GrowthBarاستفاده کنید. با این کار شما این موضوعات را با کلمات کلیدی کوتاه محبوب ارتباط می‌دهید، اما قرار نیست پستی جداگانه برای هر کلمه کلیدی روی سایت به وجود آورید. استراتژی سئو موبایلی (Mobile SEO Strategy) برای کسانی که می‌خواهند به بهترین نتایج برسند، اهمیت زیادی دارد. این امر موجب می‌شود که صفحات شما برای تلفن‌های هوشمند کاملا بهینه شوند و کاربران موبایل به بهترین شکل بتوانند از محتوای سایت شما استفاده کنند.

همچنین، ترکیب متن و تصویر در جستجو باعث شده که سئو بصری (Visual SEO) اهمیت دوچندانی پیدا کند. در این روند، گوگل از شبکه‌های عصبی (Neural Networks) برای پردازش بهتر داده‌های تصویری استفاده می‌کند و بنابراین، کیفیت و ارتباط تصویر با محتوای صفحه از نظر سئو حیاتی است. برندهایی که از گرافیک‌های تعاملی (Interactive Graphics) و محتوای بصری غنی (Rich Visual Content) استفاده می‌کنند، در نتایج جستجو جایگاه بهتری خواهند داشت. مطالعه نتایج در صفحه اول گوگل مرتبط با کلیدواژه های هدف، از راه های مهم استراتژی سئو است. که یک نمودار ذهنی در رابطه با محتواهای جالب توجه و متمایز کننده برای رتبه های بالاتر را برایتان ایجاد می‌کند.باتوجه به این نمودار ذهنی، شما میتوانید به وسیله آنها به نتایج مورد نظر برسید.

استفاده از تاکتیک‌های جداگانه برای تحقیق کلمات کلیدی و دریافت بک‌لینک، تولید مداوم و مستمر انواع محتوا، بررسی رقیبان و قصد کاربران از جستجو و شاخص محور بودن از جمله نکات مهم در تدوین استراتژی سئوی وب‌سایت هستند. پس از شناسایی کلیدواژه‌ها، محتوای وب‌سایت باید به گونه‌ای بهینه‌سازی شود که از نظر موتورهای جستجو مرتبط و با ارزش باشد. در واقع، برای رسیدن به یک استراتژی SEO کامل و موفق، هیچ میانبری وجود ندارد. بهترین روش تولید مستمر و منظم محتوای با کیفیت، استفاده از کلیدواژه‌ها در جاهای مناسب و ارائه اطلاعات مفید و جذاب است که به نیازها و سوالات کاربران پاسخ می‌دهد. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوا را بهتر بشناسند، نمایه‌گذاری و رتبه ‌بندی کنند. اولین قدم در استراتژی سئو، شناسایی کلید واژه‌های مرتبط و با ترافیک بالا است که کاربران برای جستجو استفاده می‌کنند.

ما استراتژی را یکبار تدوین می‌کنیم و همیشه در طول انجام کار باید گوشه چشمی به آن داشته باشیم تا از مسیری که ترسیم کرده‌ایم، منحرف نشویم. در ادامه، مراحل کلیدی راه‌اندازی یک استراتژی مبتنی بر این ترکیب را شرح می‌دهیم. برای ترکیب مؤثر بازاریابی و تبلیغات، لازم است این دو مفهوم را به گونه‌ای هماهنگ کنید که یکدیگر را تقویت کنند. مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید. معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتم‌ها، این روش‌ها هم کارایی خود را از دست می‌دهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگ‌تر می‌شود.

نوشتن برای کاربران، اگر چه رضایت بازدیدکنندگان را تأمین می‌کرد، اما الزاماً به رتبه‌ی بهتر در موتورهای جستجو منتهی نمی‌شد. همان‌طور که می‌بینید موتورهای جستجوی Google و Yahoo و Bing برای کاربران بیشتر از سایر موتورهای جستجو شناخته شده هستند. بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایه‌ای‌ترین تکنیک های سئو است. تا هم بتوانند کارهای ساده‌ و اولیه‌ی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود. زمان لازم برای اجرای سئو محلی بستگی به شرایط کسب‌وکار و رقابت در منطقه موردنظر دارد، اما معمولاً بین 3 تا 6 ماه زمان می‌برد تا نتایج ملموس دیده شود.

به همین علت، بر خلاف سال‌های گذشته که موتورهای جستجو را مسبب کاهش کیفیت تولید محتوا در فضای وب می‌دانستند، امروز چنین توصیفی بسیار کمتر شنیده می‌شود و به کار می‌رود. همچنین، تلاش برای افزایش رضایت کاربران، معمولاً به ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو نیز کمک خواهد کرد. می‌توانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و می‌توانید برای موتورهای جستجو بنویسید. این کار محتوا را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو قابل‌فهم‌تر می‌کند. اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design) دارد و در موبایل به‌خوبی نمایش داده می‌شود.

اما این موضوع بسیار محبوب است و در نتیجه قرار گرفتن در بین پیشنهادات ابتدایی گوگل کار ساده‌ای نیست. اما در هر حال ما ریسک این رقابت را به جان می‌خریم و صفحات متعددی با این کلمه کلیدی مشخص به وجود می‌آوریم. همچنین ما محتواهایی تولید می‌کنیم که مخاطب را به سمت این کلمه کلیدی بکشاند و در این راه از بهینه‌سازی تصاویر برای موتور جستجو و به وجود آوردن یک استراتژی سئو نیز کمک می‌گیریم. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا میزان رقابت در حوزه کاری خود را ارزیابی نمایید و یک تخمین کلی از فعالیت‌های مورد نیاز به دست آورید. شما می‌توانید با بررسی رتبه‌بندی رقبا در کلید واژه‌های گوناگون، مشاهده نظرات و بازخوردهای مخاطبان آن‌ها، تحلیل استراتژی بلاگ و بک لینک‌ها، از این اطلاعات برای طراحی و اجرای استراتژی خود الهام بگیرید. با استفاده از استراتژی سئو می‌توانید ترافیک وب سایت خود را به طور چشمگیری افزایش دهید، مخاطبان جدید جذب کنید و در نهایت به اهداف بازاریابی و کسب و کار خود برسید.

از مدل‌های معروف هدف‌گذاری در استراتژی‌های بازاریابی می‌توان به مدل SMART اشاره کرد که به تعیین اهداف واقع‌بینانه بسیار کمک می‌کنند. قبل از تولید محتوا اولین کاری که باید انجام دهید بررسی وضعیت فعلی وب‌سایت است. برای این کار هیچ ابزاری بهتر از گوگل آنالیتیکس نیست چراکه با اندازه‌گیری شاخص‌ها و معیارهای مهم، دیدگاه واقعی و درستی از عملکرد وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که اگر شما قصد داشته باشید تا داده‌هایی مانند حجم جستجو، سختی کلمه و غیره را برای هر کلمه کلیدی به‌صورت کامل ببینید، نیاز دارید تا نسبت به خرید نسخه پولی این ابزار اقدام کنید. البته هنوز کارِ شما با تحقیق کلمات کلیدی به پایان نرسیده است و در بخش‌های بعدی، جزئیات بیشتری از این فعالیت را توضیح خواهیم داد. استراتژی سئو از شما وقت و انرژی زیادی می‌گیرد و به همین دلیل شما باید بدانید که آیا تلاش‌های‌تان موفقیتی را در بر داشته یا نه.

تا با داشتن نقاط منحصربه‌فرد و جذاب در رقابت باقی مانده و رتبه های وب‌سایت خود را افزایش دهید. عنوان و مقدمه محتوای تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه باید مخاطب را برای ادامه مطالعه و پیشروی در سایت شما ترغیب کند. به عبارت دیگر داده های محتوای شما یک نوع قلاب هستند؛ که می‌توانند لینک سازی را در داخل محتوای شما انجام دهند و مسبب امتداد حضور مخاطب در سایت و محتوای تولیدی شما باشد. که این موارد به وب سایت شما کمک می کند تا از نظر موتور های جستجو گر قابل اعتماد به نظر برسد و در نتیجه رتبه وب سایت ما بالاتر برود. سه موضوع خیلی مهم که در استراتژی های سئو باید به آن توجه داشته باشید بحث سئو داخلی،  سئوخارجی و سئو فنی سایت است.

در این مقاله، با اصول و قواعد استراتژی سئو آشنا خواهیم شد و خواهیم آموخت که چگونه با پیاده سازی گام به گام آن، به نتایج دلخواه خود در سئو دست پیدا کنیم. با افزایش محبوبیت پادکست‌ها (Podcasts) و ویدئوهای کوتاه (Short-form Videos)، کاربران بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات در قالب‌های دیداری و شنیداری هستند. الگوریتم‌های گوگل اکنون می‌توانند محتوای ویدئویی را تحلیل کنند و حتی بخش‌های خاص آن را به کاربران پیشنهاد دهند. استفاده از زیرنویس (Subtitles)، توضیحات متنی (Transcript) و کلمات کلیدی در ویدئو می‌تواند باعث افزایش رتبه‌بندی شود. یوتیوب (YouTube SEO) نیز در سال ۲۰۲۵ به یکی از قوی‌ترین ابزارهای جذب ترافیک ارگانیک تبدیل شده است.

استراتژی سئو موضوعی است که در ابتدای کار شما باید آن را در دستور کار خود قرار دهید، زمانی که شما تصمیم می گیرید که یک کسب و کار اینترنتی برای خود راه اندازی نمایید و محصولات و یا خدمات شغل خود را در بستر وب کاربران اینترنتی معرفی نمایید. این رویکرد در بهبود رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی کوتاه با حجم جستجوی بالا و کلمات کلیدی تخصصی‌تر حوزه کسب و کار که طولانی‌تر هستند بسیار مفید است. به عبارت دیگر تا زمانی که موضوعاتی را که می‌خواهیم بر اساس آن‌ها محتوا تولید کنیم درست و اصولی دسته‌بندی نکنیم، نمی‌توانیم به سراغ تحقیق کلمات کلیدی برویم. بعد از دسته‌بندی موضوعات است که می‌توانیم تحقیق کامل‌تری برای انتخاب واژگان کلیدی انجام دهیم. به خاطر داشته باشید که اهداف سئوی محتوای شما باید مشخص، قابل اندازه‌گیری و قابل دستیابی باشند و برای مدت زمان معین و با توجه به بودجه تعیین شده باشند.

خب، تا اینجا حسابی بازار و رقبا را آنالیز کردید و می‌دانید که اوضاع چطور است. برای اینکه نه خودتان، نه اعضای تیم‌تان گیج و سردرگم نشوید، بهترین کار این است که هدف‌تان را در قالب و چارچوب اسمارت (SMART) تعریف کنید. به‌طور کلی، بودجۀ بازاریابی معمولاً گسترده‌تر است و تبلیغات، هزینه‌های کوتاه‌مدت اما در برخی موارد، بیشتری دارد. اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیم‌سال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. ما در هر درس، بسته به موضوع، منبع مورد استفاده را به صورت شفاف و مشخص نقل می‌کنیم. SEO همچنین، یک کمپین تبلیغاتی نیست که به عنوان یک پروژه با بودجه‌ای مشخص و در یک محدوده‌ی زمانی مشخص، اجرا شود.

صفحات اختصاصی برای خدمات یا محصولات محلی ایجاد کنید و لینک‌های داخلی را بهبود دهید. تحقیقات نشان داده است که 80 درصد مردم تمایل بیشتری به خواندن مطالب سایتی دارند که با تصویر همراه است و 64 درصد از آن ها، آن سایت را به خاطر می سپارند. راه دیگر بک لینک سازی این است که کاری کنید تا همه در مورد شما حرف بزنند، چگونه؟ با تولید محتوای باکیفیت. مخاطب محتوای باکیفیت را تشخیص می‌دهد و اگر آنقدر جامع باشد که حکم یک محتوای مرجع را پیدا کند، به‌راحتی در دنیای آنلاین آن را به اشتراک می‌گذارد و به شما ارجاع می‌دهد. در این قسمت، تولید محتوای ترندی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را هم فراموش نکنید.

اما با استفاده از ابزارها و منابع مناسب و یادگیری اصول و قواعد سئو، می توانید به تنهایی یا با کمک متخصصان سئو، به نتایج دلخواه خود در این زمینه دست پیدا کنید. به یاد داشته باشید که سئو یک فرآیند بلندمدت است و انتظار نتایج فوری از آن را نداشته باشید. کانال‌های تبلیغاتی (مانند تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، بنرهای اینترنتی) را بر اساس رفتار مخاطبان هدف انتخاب کنید. این کانال‌ها را همسو با استراتژی‌‍‌های توزیع و برقراری ارتباط با مشتریان در بازاریابی تعیین کنید. در مقابل، تبلیغات به‌عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی، هدف خود را جلب توجه مخاطبان و ترغیب آن‌ها به انجام یک اقدام خاص (مانند خرید محصول، ثبت‌نام در خدمات یا شرکت در یک رویداد) تعیین می‌کند. بازاریابی پایه‌های برندسازی (Branding) را با تعریف هویت و استراتژی برند می‌سازد؛ در حالی که تبلیغات به‌عنوان ابزاری قدرتمند، پیام برند را به‌صورت گسترده و جذاب به مخاطبان منتقل می‌کند.

تدوین استراتژی سئو شانس ارتقای رتبه و جایگاه یک وب سایت را به حداکثر می‌رساند و آن را در معرض دید کاربران قرار می‌دهد. به زبان ساده‌تر پیاده سازی قوانین سئو موجب افزایش بازدید، بهینه سازی صفحات سایت و کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجوی کاربران می‌شود و طراحی استراتژی سئو نیز شانس دیده شده وب سایت و احتمال کسب جایگاه بالاتر را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. تدوین یک استراتژی سئو مناسب و اجرای آن به درستی می‌تواند نقش کلیدی در افزایش رتبه و جایگاه وب سایت در موتورهای جستجو داشته باشد. استفاده از تکنیک‌های سئو مانند بهینه سازی محتوا، بهبود ساختار سایت، ایجاد لینک‌های معتبر و… می تواند ترافیک و بازدید کنندگان سایت را افزایش دهد. تهیه برنامه دقیق جهت انتشار منظم محتوا در سایت و وبلاگ نیز یکی دیگر از مراحل مهم استراتژی سئو در نظر گرفته می‌شود که بر رتبه بندی سایت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. سعی کنید حداقل هفته‌ای یک الی دو محتوا در سایت خود بارگذاری نمایید تا کاربران نسبت به بازدید از سایت و مطالعه مطالب شما ترغیب شوند.

استراتژی سئو به شما کمک می‌کند که پس از تولید یک محتوا، بتوانید در مسیر درست قرار گرفته و آن را به بهترین شکل ارائه دهید. شاید تصور کنید دارید محتوایی تولید می‌کنید که مردم به دنبال آن هستند، در صورتی که ممکن است شما ذهنیت غلطی داشته‌باشید. اما استراتژی سئو ارائه محتوایی که کاربران به دنبال‌اش هستند را برای شما تضمین می‌کند. کسب‌وکارهایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند، از رقبای خود جلوتر است؛ چون هنوز هم دیجیتال مارکترهای زیادی هستند که این موضوع را نمی‌دانند. با مشاهده لیست کامل ریچ ریزالت‌های گوگل، می‌توانید موردی که با محتوای سایت شما تناسب دارد را درنظر بگیرید و در برنامه‌های امسال خود برای ایجاد آن، هدف‌گذاری کنید.

در صورت نبود مشکلات خاص در سایت و به فرض آماده بودن همه چیز بین 6 تا 12 ماه طول می‌کشد تا شما توسط گوگل دیده شوید. اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید، مطالب دیگر من با عنوان «خوشه‌بندی محتوایی چیست و چطور به قدرتمندترین ابزار سئو تبدیل شد؟» را بخوانید. به عبارت دیگر، شما باید ستون position را ابتدا از عدد یک تا سه فیلتر کنید، میانگین نرخ کلیک برای صفحات سایت شما که رتبه بین یک تا سه دارند را مشاهده و پایین‌تر از میانگین‌ها را به‌روزرسانی کنید. سپس همین فرایند باید برای رتبه‌های چهار تا شش، شش تا هشت و غیره انجام شود. استراتژی شامل تصمیم‌گیری درباره این است که مقصد و هدف ما کجاست و به ترتیب، باید چه اقداماتی برای رسیدن به این هدف انجام دهیم.

این صفحه می‌تواند مثل یک صفحه‌ی معمولی لندینگ پیج با داشتن کال تو اکشن اختصاصی طراحی شده باشد، یا این‌که صرفا برای جلب توجه کابر و انتقال او به محصولات یا خدمات مرتبط از طریق لینک‌های موجود در صفحه بشود. مخاطب هدف در استراتژی سئو سایت به اشخاص یا گروه‌های خاصی اشاره داشته که می‌خواهید محتوای وب‌سایت خود را برای آن‌ها جذاب نمایید. به طور معمول این افراد مشتریان بالقوه یا افرادی بوده که به محتوا یا محصولات شما احیاج دارند. تعریف دقیق و واضح مخاطب هدف اصلی‌ترین قدم در راه بهینه‌سازی محتوا برای SEO است. در صورتی که نتوانید مخاطبان خود را به درستی تعریف کنید، تمام تلاش‌های سئویی شما ممکن است فایده‌ای نداشته باشد. با تولید پست‌های وبلاگی که اطلاعات جدید به کاربران ارائه کنند و بر اساس اصول سئو محتوا بهینه‌سازی شده باشند، نیمی از مسیر معرفی برند را نیز طی کرده‌اید.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/